DK | EN
Motivet Mellemtilstand i HCA : Metalsvinet (1842)
H.C. Andersen-centret ved Syddansk Universitet. Hjemmesiden er en base for forskning, tekster og information om og af H.C. Andersen. Man kan finde materialer om (nøgleordene) eventyr, forfatter, litteratur, børnelitteratur, børnebøger, undervisning, studie, Victor Borge, HC Andersen, H. C. Andersen, liv, værk, tidstavle og biografi, citater, drømme, FAQ, oversættelse, bibliografi, anmeldelser, quiz, børnetegninger, 2005 og manuskripter
The Hans Christian Andersen Center

Motivet Mellemtilstand i HCA : Metalsvinet (1842)

Hop forbi menu og nyheder

Religiøse motiver : Oversigt. Søg. Om religiøse motiver

Se også At dø og stige til himmels, Forvandling

Nøgleord:

Liv, død, genopstandelse, forvandling, genfødsel, sjæl, rejse

Beskrivelse af dette motiv:

Mellemtilstanden er et centralt begreb i H.C. Andersens religiøse univers. Døden er ofte ikke bare døden, men en forvandling eller en overgang til en anden eksistenssfære for sjælen, et trin på vejen mod den højeste ånd, Guds rige. Et prominent og oplysende eksempel er eventyret om den lille havfrues kompromisløse stræben efter solen (lys, ånd og udødelighed) og kærligheden, der bringer hende nede fra havets dyb op til menneskenes sfære, derfra overraskende til den mellemtilstand blandt luftens døtre, læseren efterlader havfruen i. Fra denne kan hun siden hen stige op til til Guds rige, solens og det absolutte lys' element. Inger i Helvede i "Pigen, der traadte paa Brødet" er også i en mellemtilstand. Også hun stiger via en forvandling op til jordens sfære og siden til lyset, "lige ind i Solen".

Tanken om sjælens trinvise forvandlinger havde Andersen til fælles med sin nære ven B.S. Ingemann. De anså begge sjælen for principielt udødelig. De var fælles om at afvise tanken om sjælens evige fortabelse i helvede og var på den måde uenige med datidens danske kirke. Forestillingen om evig straf i helvede stred for dem imod tanken om Guds uendelige kærlighed – og magt.

Johan de Mylius har viet et kapitel til emnet i Forvandlingens pris (2004), s. 334-342.

Eksempel :

Mange vandre vist dette Billede let forbi, og dog omslutter det en Skat af Poesie: det er Christus, som stiger ned i Underverdenen, men det er ei de Piinte, man seer om ham, nei, det er Hedningerne; Florentineren Angiolo Bronzino har malet dette Billede; meest herligt er Udtrykket af Børnenes Vished om, at de skulle i Himlen; to Smaa omfavne allerede hinanden, een Lille rækker Haanden til en Anden nedenfor og peger paa sig selv, som om han sagde: »Jeg skal i Himlen!« alle Ældre staae uvisse, haabende, eller bøie sig ydmygt bedende for den Herre Jesus.

Kommentar til dette tekststed:

Ifølge Inge Lise Rasmussen Pin: »H. C. Andersens 'Metalsvinet': Fra dagbog til poetisk billede«. Anderseniana, 3. rk., 4:1, 1982, pp. 1-16, hører Bronzinos "Cristo al Limbo"; "Christus stiger ned i underverdenen", til i kirken Santa Groce i Firenze. Værket er afbildet i artiklen, der desuden gennemgår Andersens Firenzebesøg og deres nedskrift i dagbøger og breve samt brug i Improvisatoren og Metalsvinet/En Digters Bazar.

Ifølge http://cgfa.sunsite.dk/bronzino/bronzino_bio.htm var Bronzino rigtige navn Agnolo di Cosimo. Han var hofmaler i Firenze og malede både portrætter og billeder med religiøse motiver. Hans stil, som i høj grad var hans læremester Jacopo da Pontormos ære, er kølig, forfinet, aristokratisk og teknisk brilliant i gengivelsen af forskellige overfladers detaljer og farver.

  top Top